De NS heeft voor 2021 plannen om, na het succes van de eerste tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven, nog een zogenoemde hoogfrequente lijn te laten rijden. De nieuwe lijn moet rijden op het traject tussen Schiphol en Nijmegen.

De NS wil de nieuwe lijn gaan realiseren door het succes van de eerste hoogfrequente lijn. Deze trein tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven rijdt volgens de NS voor 93% op tijd. Dat ligt boven het gemiddelde van 92%. “Opmerkelijk,” zo meldt een woordvoerder van de NS, “omdat vooraf rekening werd gehouden met kinderziektes en meer impact door incidenten vanwege het grote aantal treinen dat nu op deze lijn rijdt.”

De nieuwe tienminutentrein moet rijden tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. In plaats van de huidige vier keer per uur moet de trein dus zes keer per uur gaan rijden. Voordat het zover is moeten er op enkele plekken aanpassingen aan het spoor worden gedaan. Zo moet er bij station Driebergen-Zeist een nieuw inhaalspoor worden gebouwd. De NS laat weten nog niet te kunnen melden of er hinder komt voor reizigers via Driebergen-Zeist, en zo ja hoe groot dit wordt.

Naast een nieuw inhaalspoor bij Driebergen-Zeist moet er ook een omkeerspoor worden gebouwd bij Ede-Wageningen. Ook moeten er meer treinen gereed worden gemaakt en moet er meer personeel opgeleid worden voor de nieuwe lijn. Dit moet allemaal voor het einde van 2021 geregeld zijn. Dan gaat de nieuwe dienstregeling in voor het jaar daarop.