Op 23 januari is in het buurtcentrum Het Binnenbos in Zeist een kunstlezing gegeven. Het thema: Hollandse Meesters uit de Hermitage.

Iets voor tien uur ‘s ochtends haalt Mirelle Nunes nog eens drie stoelen van de gang. Ze zegt onder de indruk te zijn van de opkomst, er zit zo’n twintig man geduldig in het zaaltje op het verhaal van Nunes te wachten.

Wanneer iedereen een plekje heeft gevonden begint Nunes enthousiast aan de lezing. Eerst vertelt ze kort wat over zichzelf. Nunes is kunsthistorica en erfgoedspecialiste en geeft al twintig jaar rondleidingen in verschillende musea en Slot Zeist. Ze vertelt dat ze iedere maand een kunstlezing houdt over een tentoonstelling die op dat moment te zien is in een Nederlands museum. Deze maand is het de beurt aan de Hollandse Meesters uit de Hermitage.

De Hermitage in St. Petersburg heeft voor deze expositie 63 kunststukken van 50 verschillend Hollandse meesters uitgeleend aan de dependance in Amsterdam. Onder die werken zitten maar liefst zes stukken van Rembrandt, die worden wel gezien als het kopstuk van de tentoonstelling.

Op een groot scherm bij de muur laat Nunes foto’s zien die haar presentatie ondersteunen. Ze begint zo passievol aan haar verhaal dat ze het licht bij dat scherm aan laat staan. Na een opmerking van iemand uit de kamer doet ze snel het licht uit, “In alle hectiek ben ik dat even vergeten.”

Nunes vertelt over de geschiedenis van de Hermitage in Rusland en van die in Amsterdam. Ook heeft ze het over de Tsaren en Tsarina’s en hun fascinatie met de Hollandse School. De gasten zijn scherp, er worden vragen gesteld en zelfs een klein spelfoutje in een van de dia’s gevonden.

Ze neemt met de gasten veel van de schilderijen door alsof ze een rondleiding geeft door de Hermitage. Ze behandeld de verhalen achter de schilderijen, zo worden in veel schilderijen Bijbelse verhalen verteld zoals bij Het afscheid van David en Jonathan van Rembrandt. Ook aan de symboliek, het tijdsbeeld en gelijkenissen tussen verschillende werken besteed ze veel tijd.

Het publiek luistert aandachtig. Het is te merken dat zij bekend zijn met de meesters. Zo knikken veel mensen in de zaal bijvoorbeeld instemmend wanneer Nunes vertelt over de algehele schilderstijl van Ferdinand Bol. Net zoals ze zijn stijl behandelt, doet ze dat ook bij Pieter Janssens Elinga, Gerrit Berckheyde en Frans Hals. 

Met hetzelfde enthousiasme als waarmee ze begon eindigt Nunes, ze wordt bedankt met applaus. De gasten zijn erg tevreden, want wanneer de datum van de volgende lezing wordt genoemd, schrijven veel van hen mee in hun agenda’s.