Sinds december is de nieuwe fietstunnel al in gebruik, maar op 24 januari werd de tunnel officieel geopend. De tunnel onder het spoor bij de Tolhuislaan zorgt voor een veiliger en kortere fiets- en wandelroute tussen het zuiden en noorden van Den Dolder.

Het is een wat grijze dag in Den Dolder, maar hierdoor niet minder feestelijk. De gemeente Zeist en ProRail hebben wat te vieren. Er is een band aanwezig, mannen en vrouwen verkleed als fiets, met fietsbanden om hun middel en een stuur op hun hoofd. Ook rijdt er een kleine trein, die je kan kennen uit een speelpark voor kinderen.

Daarnaast zijn er zo’n 120 geïnteresseerde aanwezig bij de officiële opening van de fietstunnel. Wethouder Sander Jansen, regiodirecteur van ProRail Kees Rutten en Dirk Jan Teeuw (directeur aannemersbedrijf Gebr. de Koning) stonden klaar met elk een schaar in hun handen. Door een extra lange fietsband door te knippen werd de tunnel officieel geopend. Het idee is leuk, maar het zag er helaas niet zo feestlijk uit. Maar dat zal de inwoners van Den Dolder waarschijnlijk een worst wezen, ze kunnen nu een stuk sneller op hun eindbestemming zijn.

Na het knippen van de fietsband gingen kinderen die mee hebben gewerkt aan het kunstwerk in de tunnel, fietsend erdoorheen. Daarna mocht iedereen de tunnel door. Lopend, met de fiets, of in de speciale trein voor kinderen. De tunnel is omlijst met blauwe en groene tegels, met op sommige plekken een kunstwerk. Het ziet er allemaal erg vrolijk uit, weinig beton maar veel kleur. Het ontwerp van de tunnel kwam tot stand na een intensief overleg met de omwonenden, bewonersorganisaties, bedrijven en belangengroepen.

Sander Jansen (wethouder): “Den Dolder heeft hier lang op gewacht, maar het resultaat mag er zijn. Een fietstunnel waardoor mensen zich veiliger tussen Den Dolder noord en zuid kunnen verplaatsen. Dit versterkt de verbinding tussen de twee delen van het dorp. Een tunnel, bovendien, waarbij veel aandacht is geschonken aan sociale veiligheid. Gebruikers moeten zich er prettig en veilig voelen.”

Kees Rutten (ProRail) vult aan: “Het spoor krijgt steeds meer de kenmerken van een snelweg en het kruisen van het spoor moet dan ook zo veilig mogelijk zijn, dus niet meer gelijkvloers. We zijn blij dat er weer een veilige onderdoorgang is bij gekomen. De bouw is vlot verlopen, en we willen de omgeving graag bedanken voor hun geduld en begrip”.

De wens voor de tunnel bestaat al meer dan tien jaar, sinds het besluit basisscholen te verplaatsen naar de andere kant van het spoor. De gemeente beloofde snel een onderdoorgang, maar uiteindelijk werd de tunnel pas in 2008 door de Zeister politiek onderdeel gemaakt van een zogeheten drieluik. Met dit drieluik is ook de mogelijke afsluiting van de spoorwegovergang en een alternatieve route via de Andreas Foxlaan nodig. Hiermee werd het project een stuk ingewikkelder en dat zorgde voor vertraging.

ProRail en de gemeente zijn uiteindelijk tot overeenstemming gekomen, waarbij ProRail de kosten voor de tunnel van zes miljoen euro voorschiet. Als voorwaarde dat het drieluik in zijn geheel wordt uitgevoerd. Mocht dat niet gebeuren, dan moet de gemeente Zeist het geld voor de tunnel alsnog betalen.

Hoe dan ook, de meeste inwoners aanwezig bij de opening, zijn blij met deze eerste stap.