In het Walkartpark werd afgelopen woensdag een proeverij gehouden. Het idee is ontstaan omdat de plaatselijke foodtrucks en kraampjes meer bekendheid in de gemeente willen. Het grotere idee hierachter is dat het Walkartpark meer levendiger wordt. De foodtrucks mogen er van de gemeente het hele jaar door staan, echter wordt er nog niet veel benut van deze gelegenheid. De opkomst van de bezoekers is op een gewone dag namelijk erg laag.

De ondernemers van de foodtrucks hadden met het organiseren van de proeverij een doel: de aandacht van de inwoners uit gemeente Zeist te trekken. Rond de namiddag was de wethouder al langsgekomen. Het evenement ziet er erg aantrekkelijk uit en met name voor de jeugd is er veel te beleven. Een springkussen is aanwezig en een plaatselijke ambtenaar is ingesprongen om voor deze middag alle kinderen te komen schminken. Ondanks een voorspelde bui, bleef het de hele woensdagmiddag droog zodoende blijft de schmink goed op de gezichten van de kinderen zitten.

Bezoekers
Iedereen is welkom. In beeld zijn voornamelijk veel opa’s en oma’s met kleinkinderen. Later op de middag komen er nog wat gezinnen langs om alvast een avondmaaltijd te scoren. De diversiteit aan eten zorgt dat voor ieder wel wat lekkers is. Zo kan je bijvoorbeeld een pizza halen bij Passione Italy en een stuk vis bij de kraam Meester In De Vis.  Een DJ is ook van de partij, met zijn vrolijkheid laat hij zijn leukste dansmoves zien.

Meer bekendheid
De centrale vraag voor deze dag: is de opkomst nu wel groter?
Verschillende gedachten wisselen er tussen bezoekers en ondernemers. Zo vertelt de schminkster, dat het in Zeist moeilijk is om goed reclame te maken voor een evenement als dit: “Er hangen twee borden in Zeist waar activiteiten op vermeld staan, en dit evenement stond op geen van beide. Wel is er voor vandaag reclame gemaakt op Facebook. Daar kan je een online flyer vinden.”  Facebook is eigenlijk het enige platform waarin het Walkartpark zijn evenement goed op kan promoten. “We hebben hier wel De Nieuwsbode, maar voor activiteiten wordt vaak pas achteraf verslag over gedaan. Dan lees je een stuk en denk je goh, wat leuk! Daar had ik ook wel bij willen zijn.” Dus dat het afgelopen woensdag wel zo druk was, had volgens de schminkster te maken met het mooie weer. Voorbijgangers met kinderen die met het zien van het springkussen toch even langs komen werkt voor vandaag ook erg goed.  Op social media wordt dit evenement niet goed aangekondigd en mist het hierdoor een groot aantal bezoekers. Zo zijn er bijvoorbeeld veel kinderen vandaag en had de organisatie om deze doelgroep te bereiken meer kunnen flyeren bij de basisscholen in Zeist.

Zouleika Purilla Manfrini, de eigenares van Passione Italy, vertelt een andere kant van het verhaal. ”Facebook slaat juist wel goed aan. Als reclame voor de proeverij hebben we veel geflyerd hier in het centrum van Zeist. Het loopt vandaag ook erg goed.”  Zouleika vertelt dat sinds ze eind mei in het Algemeen Dagblad stonden, waar onder meer aandacht werd geschonken aan hun zelfgemaakte pizzaoven, er een stijgende lijn is gekomen met het bezoekersaantal. De foodtrucks staan op woensdag in het Walkartpark, maar misschien neemt Passione Italy er in de toekomst een extra dag in de week bij. “Het liefst in het weekend want dan zijn mensen vrij en wordt er de tijd genomen om plekken zoals het Walkartpark te gaan.”

Flyers werken goed als reclame en Facebook kan natuurlijk altijd. Een sfeer als deze verdient meer aandacht, in de toekomst wordt dan ook door de eigenaren van de foodtrucks meer bezoekers verwacht.