Uitvaartondernemer Koop Geersing uit Zeist heeft sinds kort zijn eigen radioprogramma bij NH Radio waarin het onderwerp ‘leven en dood’ centraal staat. “Ik wil de luisteraars inspireren en bewust laten worden over hun eigen sterfelijkheid, met een glimlach.”

Elke zondagochtend tussen zeven en acht uur is Koop Geersing in zijn radio-uitzending te horen. “Ik wil mijn luisteraars een mooie start van de zondag bezorgen.” Volgens Geersing was het geen grote ommekeer, want er zijn veel overeenkomsten tussen radio maken en een uitvaart verzorgen. “Net zoals bij radio maken vertel je tijdens een uitvaartplechtigheid verhalen met muziek en gesproken woord. Ook de productie van een radioprogramma is te vergelijken met een uitvaart. Je hebt een week de tijd om het voor te bereiden en je bouwt naar iets op. Het programma begint precies op de tijd die je hebt afgesproken en eindigt ook in het tijdsbestek dat van tevoren bepaald is.

In de radio-uitzendingen heeft Geersing elke week iemand te gast met een eigen, uitzonderlijk, verhaal. “Mensen moeten wel iets meegemaakt hebben. Iemand die alles alleen maar leuk vindt in het leven vind ik te saai.” Van tevoren stelt Geersing zijn gasten vragen als: ‘Wat draag je je hele leven met je mee?’ ‘Hoe ga je om met verdriet?’ En hij vraagt ze drie liedjes mee te nemen die ze op hun eigen uitvaart zouden draaien. “Hierdoor gaan mensen over bepaalde dingen nadenken. Ze nemen liedjes mee die echt iets zeggen over hun als persoon.” Geersing wil graag ‘gewone’ Nederlanders te gast hebben. “De luisteraars identificeren zich veel sneller met zo’n persoon. Van een bekende Nederlander weet iedereen alles al, terwijl er zoveel interessante ‘onbekende’ mensen zijn die ook een verhaal te vertellen hebben.”

Geersing heeft zich voor zijn radioprogramma laten inspireren door zijn ervaringen in de uitvaartwereld. “Al die gesprekken die ik met mensen heb leiden tot verschillende situaties. Iedereen gaat anders om met verdriet en verlies. Dat soort verhalen zijn denk ik ook mooi voor anderen. Mensen kunnen daardoor gestimuleerd of geïnspireerd worden.” Dat het onderwerp ‘leven en dood’ centraal staat is volgens Geersing bijna vanzelfsprekend. “Ik ben uitvaartondernemer, dus mensen verwachten dat ook wel van mij. De dood komt steeds voorbij. Ik hoop dat ik mensen bewust kan laten worden van hun leven en het feit dat ze ooit een keer doodgaan. Het is een onderwerp wat bij heel veel mensen niet besproken wordt en ik merk dat er tegenwoordig veel aandacht voor is. Blijkbaar willen mensen graag weten wat er nou eigenlijk allemaal bij een overlijden komt kijken. Dat vinden ze spannend, omdat het toch nog wel een beetje een taboe is.”

De muziek in de uitzendingen is tijdloos en gevarieerd. “Ik zoek vaak naar melancholieke klanken, waar een betekenis in zit en die verdiepend werkt. Mensen vinden het vaak mooi als muziek niet te willekeurig is uitgezocht. Door de combinatie van muziek en gesprekken die ik voer in de uitzending probeer ik mensen te laten realiseren hoe ze zelf in het leven staan. Ik vind dat heel mooi en ik hoop dat ik dat kan bereiken”.

Geersing is in de eerste plaats uitvaartondernemer en de combinatie met radio maken vindt hij, naar eigen zeggen, geweldig. “Ik ben erg blij dat ik dit radioprogramma mag maken, want het is echt mijn passie. Het werk dat ik nu doe als uitvaartondernemer is het mooiste werk dat ik ooit gehad heb. Ik heb er lang op moeten wachten, maar ik doe nu eindelijk alleen nog maar dingen die ik fijn vind.”