Jop Nieuwenhuizen, de organisator van Winter Wonderland, heeft na een maand hard werken nu bijna twee weken de tijd gehad om bij te komen van deze drukke periode. Gelukkig hoeft Jop niet bang te zijn voor een rustig tijd, hij is namelijk al volop bezig met het plannen van de volgende editie.  

Natuurlijk gaan er ook dingen mis.

Bij deze editie introduceerde Jop vele nieuwe producties, heel anders dan vorig jaar, toen Winter Wonderland alleen nog uit een schaatsbaan bestond. “Dat was zeker stressvol. Aan alle nieuwe toevoegingen bij een evenement zoals dit, komen veel vakmannen te pas die ook allemaal hun eigen advies hierover geven. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal gelukt en was het erg succesvol. Natuurlijk gaan er ook dingen mis omdat er veel nieuwe evenementen waren ga je ook leermomenten krijgen en dan schrijf ik het heel braaf op.” Zo was het ijshockey op de maandag toch niet zo goed bezocht als de organisatie hoopte, “Daar richt je dan de volgende keer op in en dan komen we weer met iets anders. Zo zorgen we ervoor dat het volgend jaar allemaal nog beter geregeld is.”

Dit is de tweede editie van het Winter Wondeland spektakel. Het idee kwam vorig jaar uit de samenwerking met gemeente Zeist en het centrum management. “In die context wordt het dan gegoten en ik ben echt de uitvoerder. Dus ik doe de aanvragen tot aan de producties en houd het draaiende.” De eerste 5 jaar zijn vooral voor de inkoop en daarna komt er pas er verdienmodel bij kijken. “Dat is bij de meeste grote evenementen zo, die zijn de eerste 3 tot 4 jaar ook niet winstgevend, dat moet eerst groeien en alles wat verdient wordt moet in eerste instantie geïnvesteerd worden.”

Als uitvoerder was Jop elke dag bij het Winter Wonderland aanwezig. “Ik was een dag vrij, dat was op mijn verjaardag, 3 januari. Helaas stormde het toen, dus toen kon ik alsnog in mijn pyjama de welkomstboog los snijden, want die ving te veel wind.”

Voor de verlichte truck parade kwamen er mensen uit Haarlem, Groningen en zelfs mensen uit Duitsland.

Naast het oplossen van de fouten moet het van Jop volgend jaar ook nog groter. “Het volgende streven is om volgend jaar de kerstmarkt vanaf begin december tot en met kerst te laten staan. Nog meer organiseren moet ook het uitgangspunt zijn van een evenement, je moet elk jaar groeien. Uiteindelijk wil ik het laten uitgroeien tot een landelijk evenement ” Jop legt uit dat hij het onnodig vind dat mensen 3 uur naar Maastricht moeten reizen om het kerstgevoel te ervaren terwijl je ook in een drop dat centraal gelegen is in Nederland hetzelfde kan doen. Hiervoor heeft Jop de steun nodig van meerdere ondernemers die dit ook voor Zeist willen bereiken. “Zo moet het bijvoorbeeld bij de truck parade koopavond zijn en dan moeten ook echt alle winkels open zijn.”

“Ik doe het vooral om Zeist op de kaart te zetten. Ik heb natuurlijk drie horeca bedrijven in Zeist. En als het niet goed gaat met Zeist gaat het ook niet goed met mijn horeca bedrijven.” Maar het succes van Winter Wonderland is niet alleen voor eigen belang. Voor deze Zeisterse horeca ondernemer is het ook belangrijk de regiofunctie terug te halen. Met de organisatie van dit soort evenementen probeert Jop er voor te zorgen dat mensen Zeist weer kunnen vinden. “Voor de verlichte truck parade kwamen er mensen uit Haarlem, Groningen en zelfs mensen uit Duitsland. Dat is natuurlijk voor de bekendheid van Zeist en het aanzien heel erg goed. Ik doe keihard mijn best om Zeist op de kaart te zetten en de gemeente en centrum management doen daar goed aan mee.” Ook voor de inwoners uit Zeist is het goed om hun dorp zo te zien: “Er kwam een oud vrouwtje naar mij toe die al sinds haar jeugd in Zeist woont, ze zei: ’Ik heb het in mijn hele leven nog nooit zo mooi gezien in Zeist’, ja dan heb ik mijn werk goed gedaan.”