Han Baeten is coach en medewerker bij Meulenberg Training & Coaching. Zijn werkgebied is omgeving Utrecht en hij draagt de titel 'runningstherapeut'. In de hulpverlening is Han al zo'n vijfentwintig jaar actief met specialisatie in groepsmaatschappelijk werk en bedrijfsmaatschappelijk werk. Han houdt zich bezig met training van de menselijke eigenschappen zoals assertiviteit. Waar Han zich als coach voornamelijk op richt zijn psychische klachten. Deskundig op het gebied van stress, overspanning en burn-out klachten.

Welke doelgroep ziet u vaak in uw werk?
”De zorg en het onderwijs zijn twee sectoren waar ik vaak mensen help met burn-out klachten. De ICT sector is een opkomende sector waar veel burn-out klachten tegenwoordig zichtbaar worden. Je ziet ook de leeftijdsgroep opschuiven. De leeftijdsgroep tussen de 40 en 50 jaar zag je voornamelijk vroeger. Helaas wordt deze leeftijdsgroep steeds vaker opgeschoven naar nog jongere mensen. Wetenschappers zeggen dat dit voornamelijk met de steeds snellere groei van technologie te maken heeft daarmee de mobiliteit. Tot nu toe is het allemaal nog een hypothese.”

Han vertelt verder: ”Enerzijds zijn het de jong- professionals die hoge eisen aan zichzelf stellen, maar eigenlijk gaat dit altijd gepaard met dat ze altijd ‘aan’ staan, ze komen net van hun opleiding af en zijn hierdoor veel prikkels gewend. Altijd online, vol programma in hun leven. Geen herstel in het leven. Dit zie ik bij mijn zoon van zestien jaar ook, hij is altijd wel met iets bezig. De jongeren van nu geven zichzelf geen rust.”

Hoezo helpt uw aanpak zo goed voor mensen met burn-out klachten?
”Het hebben van een burn-out is zowel een mentaal als een lichamelijk verhaal. Op beide vlakken word je overvraagd. Chronisch stress geeft op lange termijn een verhoging van het stresshormoon cortisol. Cortisol is een neurotoxische stof. Dat wil zeggen dat het een stof is die zodanig giftig is voor het zenuwstelsel, dat bij langdurige hoge cortisolspiegels in je bloed een deel van je hersenen, genaamd de hippocampus, last van  gaat krijgen. Zodanig dat je op een scan ook kan zien dat bijvoorbeeld neuronen af sterven. De hippocampus is dat deel in je hersenen dat verantwoordelijk is voor het verwerken van informatie. Dit heeft voornamelijk effect op je concentratievermogen en je kortetermijngeheugen. Dit zijn exact de klachten die bijna altijd worden genoemd door mensen met een burn-out. Dit komt dus door een letterlijke aftakeling van die hippocampus in je hersenen.”

”Tot zo ver het slechte nieuws.” Vertelt Han op relativerende toon. ”Je hersenen zijn plastisch, dat wil zeggen dat je hersenen zichzelf kunnen herstellen. Met name de hippocampus. Hij heeft wel voedingsstoffen nodig om te ‘groeien’. Een goede stof voor een spoedig herstel is BDNF: brain-derived neurotrophic factor. Dit is een stof die zenuw herstellend werkt. In deze dus een stof die de verhoging cortisol in de hippocampus tegen gaat. De BDNF productie wordt vergroot door intensief en regelmatig te bewegen. Mijn aanpak is daarom ook om mensen zoveel mogelijk te laten bewegen tijdens de sessies. Dat is tegelijkertijd een mooie graadmeter. Ik ga zolang mogelijk door met het gesprek in combinatie met het hardlopen tot iemand daadwerkelijk zijn grenzen aangeeft. Het zijn bewustwordingsoefeningen.”

Hoelang duurt zo’n heel proces bij iemand?
”Dat hangt er echt vanaf in welk stadium iemand zit. Als iemand werkende is, en daarmee opmerkt dat hij te veel aan het doen is, daardoor meer gaat piekeren en slechter slaapt en lichamelijke klachten te ontwikkelen , op de korte termijn kan iemand ook vergeetachtiger worden. Meestal kan zo’n persoon nog net functioneren, dan is dat natuurlijk een ander traject dan iemand die al twee jaar thuis zit, helemaal ‘gevangen’ zit en niks meer kan en is afhankelijk.Dan zijn natuurlijk 7- 8 sessies bij ons niet genoeg wekelijks. Dat duurt gewoon langer. Eigenlijk is voorkomen altijd beter dan genezen dus het is daarom echt belangrijk dat mensen op tijd hulp zoeken.”

Wat biedt u voor hulp aan bij mensen die al een stadium verder zijn in hun burn-out?
”Wandelen, de meeste mensen kunnen nog wel naar buiten toe om te wandelen. Focus op één doel, dat is belangrijk. Het gaat erom dat je vanuit een simpele opbouw, die natuurlijk wel beweging bevat, verder kunt werken aan je herstel.”