Het Zeister elftal wist in de laatste week van 2016 Sport 2000 Zeist aan zich te binden als sponsor. Het regio-elftal was al maanden op zoek naar materiaal voor de warming-up en maakte in tweede week van januari bekend dat die zoektocht geslaagd is. Lex Broekhoven, eigenaar van Sport 2000, vertelt over de gemaakte deal.

“Ik ken een aantal mensen van het Zeister elftal. Remco Claessens, de trainer van het Zeister eftal, ken ik via voetbalvereniging FZO, waar hij ook hoofdtrainer is. Hij was bij mij in de winkel, een tijdje geleden. Dat was rond de feestdagen. Hij vertelde dat het Zeister elftal op zoek was naar inloopshirts en hij vroeg of ik wat voor hem kon betekenen. Het gesprek duurde niet lang: voor mij was het al snel duidelijk dat ik wel mijn steentje wilde bijdragen. Het was voor mij geen enkel punt, ik vind het juist leuk om te doen”, vertelt Broekhoven.

Helemaal nieuw was het niet voor Broekhoven: de ondernemer verbond zijn winkel eerder al aan Zeisterse voetbalclubs FZO, SV Zeist en Jonathan. Spelers van onder meer die drie clubs vormen het Zeister elftal en dus was de keuze snel gemaakt. “FZO is een leuke club, SV Zeist is een leuke club en Jonathan natuurlijk ook. Daarom vond ik het ook leuk om zoiets voor het Zeister elftal te doen.”

De deal die Broekhoven heeft gesloten met het Zeister elftal is anders dan de deals met de clubs uit Zeist. “Het is een kleine sponsoring, het gaat om inloopshirts. Als je een vereniging sponsort, praat je wel over wat grotere bedragen. Dan gaat het ook om grotere kledingpakketten. Een vereniging krijgt ook korting bij de afname van producten. Dat zijn echt andere deals dan de deal met het Zeister elftal. Dat is ook echt een stukje liefdadigheid”, aldus Broekhoven.

Met name de liefdadigheid was in deze deal een drijfveer voor de eigenaar van de sportwinkel. “Het kost het Zeister elftal helemaal niets: wij betalen de inloopshirt. Wij bedrukken de shirts met ons logo erop. We hebben de hele selectie voorzien van shirtjes, dus het waren twintig stuks.”

“De shirtjes bestel ik bij een leverancier”, vervolgt Broekhoven. “Dat kost zo’n kleine tweehonderd euro. Dat is voor ons niet zoveel. We krijgen er een hoop goodwill voor terug. Mensen vinden het leuk, want het Zeister elftal loopt er netjes bij tijdens de warming-up. Dat onze naam dan op die shirtjes staat is mooi meegenomen.”

Uiteraard levert het Sport 2000 ook wat op. “Het stukje publiciteit dat je ermee vergaart is mooi. We hebben een sportwinkel met een vrij groot voetbalaandeel. Omdat ik ook een aantal andere voetbalclubs uit Zeist sponsor, hebben wij best een grote klantenkring die bij ons voetbalschoenen komt komen. Het is voor ons duidelijk dat die sponsoring wel zijn vruchten afwerpt. Zo’n deal levert publiciteit op, maar ik vind het vooral ook leuk om te doen.”

Wat het de winkel exact oplevert, blijft ook voor Broekhoven gissen. “Het is lastig te meten. We zijn bovendien ook nog sponsor van hockeyclubs uit de regio en we hebben een samenwerking met sportzaak SunnyCamp. De klanten komen overal vandaan”, zegt hij. Sport 2000 Zeist doet dan ook geen onderzoek naar de resultaten van de gemaakte deals.

De sponsoring van FZO, SV Zeist en Jonathan is uitgebreider. “Zij kopen de voetbalschoenen met de hele eerste selectie bij Sport 2000 Zeist. Twee jaar geleden ben ik sponsor geworden van FZO en ik ben ook al enkele jaren sponsor van SV Zeist. Het tenue wordt hier zelfs verkocht in de winkel. SV Zeist neemt hier ook kleding af en daar wordt ‘Sport 2000’ op bedrukt. Bij FZO is dat bijna hetzelfde, daar staan er alleen ook nog andere sponsoren op.”

Aan het begin van elk seizoen mogen spelers van de drie clubs voetbalschoenen komen uitkiezen, zo vertelt Broekhoven. Het bedrag varieert per club, van 50 tot 100 euro. “FZO, Jonathan en SV Zeist werken met schoenenbonnen. De clubs kopen die bij mij in. Aan het begin van het seizoen bestellen de clubs zo’n twintig bonnen. Die factureer ik met een speciale korting en dan mogen de selectiespelers die van de club een bon krijgen voetbalschoenen komen uitkiezen”, besluit Broekhoven.