Afgelopen week besteedden wij aandacht aan het appverbod op de fiets, dat logischerwijs ook geldt voor bezorgers van eten. Wij stuitten hierbij op een persbericht met de volgende kop: ”Veilig Verkeer Nederland en Deliveroo trainen maaltijdbezorgers voor veilige verkeersdeelname”. Dit was voor ons interessant, omdat wij wilden weten hoe ze bij dit bedrijf omgaan met de nieuwe wet.

Deliveroo is een bedrijf dat de bezorging van maaltijden faciliteert. Zij hebben voornamelijk ZZP’ers in dienst die eten van de ene naar de andere plek brengen. Anders dan bij bijvoorbeeld een pizzarestaurant, is er dus niet geregeld iemand die checkt wat de medewerkers aan het doen zijn. Daarom wilden wij weten wat Deliveroo doet om toch te zorgen dat bezorgers veilig deelnemen aan het verkeer en op de hoogte zijn van de nieuwe wet.

De kop van het persbericht doet vermoeden dat Deliveroo een samenwerking is aangegaan met Veilig Verkeer Nederland (VVN) om actief bezorgers op te leiden om zich veilig te gedragen in het verkeer.  De woordvoerder VVN zou volgens het bericht hebben gezegd: “Mooi dat Deliveroo haar verantwoordelijkheid pakt en werk maakt van verkeersveiligheid door bezorgers een VVN-trainingsprogramma aan te bieden met als insteek een gefocuste en daardoor veilige verkeersdeelname. Een consequente investering in verkeersveiligheid van de bezorgers is noodzakelijk.”

De directeur van Deliveroo, Stijn Verstijnen, doet er nog een schepje bovenop: “Verkeersveiligheid is onze grootste prioriteit. Zowel veiligheid van de bezorgers, wanneer zij door het verkeer fietsen, als de veiligheid van medeweggebruikers. Beide zaken komen ruimschoots aan bod in deze Veilig Verkeer Nederland-training en de E-learning. We verwachten dan ook dat dit het bewustzijn over verkeersveiligheid zal vergroten.”

Later in het bericht blijkt echter dat het gaat om vier locaties in Nederland waarop de bezorgers worden getraind. Dit zijn Rotterdam, Arnhem, Nijmegen en Amsterdam. Zeist, en zelfs ook Utrecht zitten hier dus niet tussen, terwijl hier wél gewoon bezorgers van Deliveroo rondracen. Maar hoe zit dat dan met de ”consequente investering” bij de mensen die niet in één van deze plaatsen wonen?

Een woordvoerder van Deliveroo laat aan ons weten dat er ook nog andere dingen worden gedaan om aandacht te besteden aan de wet. Zo krijgen alle bezorgers een advies over de kleding en uitrusting die het meest geschikt zouden zijn voor het werk. Hieronder valt ook een telefoonhouder op de fiets. Na wat doorvragen blijkt echter al snel dat het blijft bij een advies, en dat deze houders niet vergoed worden. Ook blijkt uit dit gesprek dat het niet alle bezorgers uit de eerder genoemde steden zijn die getraind worden, maar maximaal 80 in totaal. Het gaat om een proef die wel sowieso uitgevoerd gaat worden, maar hoe het daarna verder gaat met de training is nog onduidelijk.

De bewering ”Deliveroo traint maaltijdbezorgers voor veilige verkeersdeelname” is dus niet geheel feitelijk onjuist, maar voor de volgende keer is het misschien handig als het bedrijf wel laat weten om hoeveel bezorgers het precies gaat.

 

Heb je tips, opmerkingen of vragen voor de redacteur? Stuur een mailtje naar: Renee.vanmarrewijk@student.hu.nl