Een halve kring met stoelen staat gericht op het projectiescherm. Wat sfeermakende achtergrondmuziek klinkt door de ruimte. Ondertussen lopen de eventueel geïnteresseerden voor de ACT-cursus de netwerklocatie DenDolderCS binnen, waar Corina Groffen (58) hen staat op te wachten met koffie en thee en wat lekkers

Na een carrière in de evenementenbranche is Corina uiteindelijk haar hart gaan volgen. Ze is op latere leeftijd de post-HBO studie Master Coach gaan doen bij Europees Instituut de Baak. Inmiddels heeft ze al 4 jaar haar eigen coachingspraktijk, Frog Coaching en kan ze zichzelf sinds 2018 ook ‘ACT-trainer’ noemen. “Mijn passie is om iedereen zijn of haar hoogste potentieel te laten bereiken. Dit doe ik door te helpen bij het doorbreken van (vaak zelfopgelegde) blokkades, zodat iedereen het leven kan leiden wat hij of zij het liefste wil.”

Om te ontdekken of ACT iets voor je is en om eventueel een ACT-cursus te volgen, heeft Corina de ACT-proeverij in het leven geroepen. Bij de proeverij legt Corina in het kort uit wat ACT inhoudt en dat doet ze aan de hand van ‘amuses’ (oefeningen en metaforen). Wat Corina wil bereiken als ACT-trainer is dat mensen hun Psychologische Flexibilteit zo groot mogelijk maken door middel van de zes pijlers, die elkaar onderling versterken.

De stoelen in de halve kring zijn bezet en Corina staat naast het projectiescherm. Corina begint met zichzelf voor te stellen en stelt de cursisten daarna gelijk voor aan Mindy. Mindy is de naam die zij heeft gegeven aan haar verstand. “Ik krijg de hele dag te horen, Corina zou je dat wel doen, Corina durf je dat wel, etc. Dan is het fijn om te kunnen zeggen, dankjewel voor je tip Mindy, maar ik ga het toch doen.” De cursisten moeten lachen en kunnen zich goed vinden in de metaforen. “Dat is ook wat ACT met je doet”, vertelt Corina. “Je speelt met je verstand en zo leer je gedachten, emoties en fysieke sensaties los te zien van jezelf.”

Nadat Corina zichzelf heeft voorgesteld, gaat ze over naar de eerste pijler, Acceptatie. Dit legt ze uit aan de hand van de eerste amuse. Alle cursisten krijgen een stuiterbal. “Waar zou jij nou graag van af willen in je leven?”, vraagt Corina. “Zet daarvan maar een letter of een code op de stuiterbal.” Sommigen moeten er nog even over nadenken en anderen zijn gelijk aan het schrijven. “Dan mag nu iedereen gaan staan en de stuiterbal zo hard mogelijk weggooien.” De stuiterballen vliegen door de ruimte. Wanneer iedereen zijn stuiterbal terug heeft, vraagt Corina of de cursisten de stuiterbal met een gestrekte arm voor zich willen houden. Vervolgens stelt Corina de volgende vragen: “Merken jullie wat voor chaos het wordt als iedereen zijn problemen maar wegsmijt? En hebben jullie ook gemerkt hoe hard die stuiterbal daarna weer terugkwam?” Ondertussen beginnen de armen van de cursisten een beetje te verzuren. “Houdt de stuiterbal nu is heel dichtbij je”, de verzurende gezichten verdwijnen. “Voelen jullie dat dit veel minder energie kost?” Opgelucht wordt er ja geknikt.

“Het probleem hoort bij jou en je hoeft er niet tegen te vechten”, vertelt Corina als clue van de amuse. “De essentie van deze oefening is zo waar”, vertelt cursist, Marieke Godding (46). “En de oefening was ook nog eens grappig, het kind kwam in mij naar boven haha.”

Zo wordt elke pijler apart met verschillende amuses behandeld. Filmpjes, gekke stemmetjes, een regelboekje en nog veel meer schriftelijke en mondelinge oefeningen komen aan bod. “Op de een of andere manier dacht ik altijd wel te weten hoe ik in bepaalde situaties moest handelen”, vertelt een cursist, *Anoniem (53). “Door de gestructureerde aanpak van ACT word ik bewuster van mijn eigen handelen. Wellicht kan ik dit in de toekomst gebruiken en gaat dat dan wat beter.”

De laatste pijler die wordt behandeld is Toegewijde Actie. “Het begint bij de eerste stap en die eerste stap zetten is misschien nog wel het moeilijkst.” Dit vergelijkt Corina met een voertuig. “Als het eenmaal in beweging is, gaat het een stuk makkelijker.

Het in beweging komen vindt cursist Marieke ook erg belangrijk. “Niet alleen maar denken maar juist ook doen wat je belangrijk vindt.” Marieke heeft dan ook besloten om ACT voort te zetten in de vijfweekse cursus. “Tijdens de proeverij heb ik ervaren dat de ACT-methode je aanzet om in beweging te komen met het hier-en -nu als startpunt. Het geeft je handvatten, die meteen in de praktijk in te zetten zijn, om waardevol te handelen.

*Persoon wil vanwege privacy redenen niet worden genoemd