In een zaal bij Blik en Burgers Zeist liggen paarse yogamatjes in een half rondje. Een groepje kinderen met een leeftijd tussen de 4 jaar en de 6 jaar zitten keurig allemaal op een eigen matje. Puck Schep zit tegenover alle leerlingen, met voor haar een mini kerstboom en een aantal andere kleine materialen die met winter te maken hebben. Op de achtergrond klinkt zachtjes muziek.

Puck Schep is in Odijk begonnen met kinderyoga geven. In haar eigen blog liet zij weten dat zij zo geniet van het les geven en daarom is zij vanaf afgelopen zomervakantie gaan uitbreiden naar Zeist. Bij Blik en Burgers Zeist geeft zij nu op woensdagmiddag en zaterdagochtend lessen aan kinderen van 4 jaar tot 13 jaar. De groepen zijn verdeeld in de leeftijden van 4 tot 6 jaar, 6 tot 9 jaar en 9 jaar en ouder.

Voordat de les begint, stelt Puck eerst een nieuwe leerling voor en bespreekt ze met het groepje de regels van de kinderyoga. De leerlingen weten zelf twee regels op te noemen: Niet aan de matjes plukken en niet door elkaar heen praten. De derde regel moet Puck zelf aanvullen en dat is dat de kinderen niet zomaar van hun matje mogen wegrennen. “Het matje is jouw podium en daarop mag jij je kunstjes laten zien”, vertelt Puck.

Kaartjes waarop verschillende houdingen afgebeeld staan
Lisa van der Velde

Het thema van vandaag is winter wonderland. Elke les heeft een ander thema, omdat Puck een natuurliefhebber verwerkt zij graag de seizoenen en landen in haar thema’s. Puck opent met de vraag: “Wat hebben jullie gedaan toen er sneeuw lag?”. Om de beurt antwoorden de kinderen: ”Een sneeuwpop maken.” en ”Een sneeuwballen gevecht houden.” Het groepje begint met rek en strek oefeningen. Alles heeft te maken met het thema van vandaag. In spreidzit zitten, is de vorm van een kerstboom en vervolgens moeten de kinderen doen of zij zich dik aanpakken om naar buiten te gaan. Ook doen ze alsof ze een sneeuwballengevecht houden en mikken de kinderen fanatiek op elkaar.

“Het verschil met volwassen yoga is het thema en het speelse”, vertelt Puck. “Ook houdt ik met de kinderen niet lang een pose aan, ik tel echt af van 10 naar 0”, vertelt zij verder. Overeenkomsten met de volwassen yoga zijn bijvoorbeeld de zonnegroet en eindontspanning. Sommige poses zijn hetzelfde, maar hebben een andere naam. “Ik denk dat als de kinderen later volwassen yoga gaan doen, zij zeker dingen herkennen”, vertelt Puck.

Puck pakt kaartjes erbij, waar oefeningen op staan. Het eerste plaatje is een boom en alle kinderen doen hun best om op één been het plaatje na te doen. Hierop volgt een opdracht in samenwerking, namelijk om samen een boom te maken. En zo volgen meerdere poses, zoals de ijsprinses en de ster. Sommige leerlingen kijken soms liever toe als de rest met een oefening bezig is. Dat is prima en zij blijven dan op het matje liggen of zitten.

Dan is het tijd voor een spelletje. Puck pakt een watje, wat zij het sneeuwvlokje noemt, en een rietje voor elke leerling. Het is de bedoeling dat zij met het rietje het watje vooruit blazen door de zaal heen. Kruipend gaan alle leerlingen door zaal, met de volledige concentratie op het watje.

Boek met sprookjesmeditaties voor kinderen
Lisa van der Velde

“Ik heb zelf ook aan yoga gedaan”, vertelt Jeanine Bos, één van de moeders van de leerlingen. Haar dochter is erg enthousiast over de kinderyoga. “Ze zit net op school en ik dacht dat ze doordat het druk is, ze misschien niet wilde gaan, maar ik heb haar nooit horen zeggen dat ze niet wil”, zegt Jeanine. Jeanine kent Puck van de fitness en zo is ze bij het idee van kinderyoga gekomen.

Het groepje zit nu in een treintje achter elkaar in de zaal. Ze tekenen figuurtjes op elkaars rug, een kerstster en een sneeuwvlokje. Wanneer elke leerling weer op het eigen matje zit vraagt Puck: “Hebben jullie wel eens op een slee gereden?” Een aantal leerlingen roept: “Ja.” Enthousiast beelden de leerlingen uit hoe zij sleetje rijden, sommige rollen helemaal om van de energie. Het groepje beeldt de bobslee nog uit en een husky, waarbij de nodige geluidseffecten niet mogen ontbreken.

Dan gaat iedereen op het matje liggen, het licht dempt en de kinderen pakken een kleedje om onder of op te gaan liggen. Puck begint met het voorlezen van een verhaaltje. Verder is het helemaal stil in de zaal. De ene leerling geniet van de rust en blijft stil met ogen dicht liggen, terwijl een ander met de benen in de lucht aan het spelen is met het kleedje.

Als het verhaaltje af is gaan de lichten aan en is het tijd om een knutsel te maken. Elke leerling krijgt een blauw A4’tje, met ronde watjes kunnen zij hierop een sneeuwpop maken. Ook krijgt ieder wat lekkers. Puck helpt de kinderen met het knutselen. Als de eerste paar leerlingen klaar zijn met het knutselwerk, doet Puck de deur van de zaal open, en laten de kinderen hun creatie trots aan hun ouders zien.

Puck vindt de eindontspanning belangrijk: “Het is zo dat ik na de les niet wil dat het zomaar klaar is en iedereen weggaat. Het valt mij wel op dat de kinderen rustiger worden van het knutselen dan van het verhaaltje.” En rust, dat is toch het allerbelangrijkste bij kinderen, en yoga.