Weg met plastic en overstappen naar plasticloos verpakken als snackbar? Het is mogelijk bij snackbar De Neus in Zeist. Eigenaar Hans Geurts (66) neemt als goed voornemen dit jaar plasticloos verpakken voor de snackbar erg serieus. “Als snackbareigenaar en voorstander van duurzaamheid is plastic uitbannen het minste wat ik kan doen.”

Geurts kondigt het nieuwe jaar 2020 aan met een goed voornemen. Snackbar De Neus verpakte voorheen alleen in plasticmateriaal. “Aangezien mijn klanten veel ‘mee neem’ bestellingen plaatsen, is er veel inpakmateriaal nodig, dus helaas veel plastic.”

Aanleiding
“Ik probeer bewust duurzaam te leven. Hoe meer ik praat over de problemen op dit gebied in de wereld, hoe geïrriteerder ik word. Ik begrijp heel goed dat plastic een probleem is. Het vervuilt de boel en het breekt ook nog eens moeilijk af. Daarom werd het tijd dat ik dit probleem ging aanpakken.

Biologisch inpak materiaal. Foto: Hans Geurts
Hans Geurts

Biologisch materiaal
Ik verving het plastic inpakmateriaal voor een groot deel om voor biologisch suikerriet. Dit is een bruine en sterke stof. Het lijkt een beetje op karton, maar dat is het absoluut niet. Karton is wel goedkoper, maar een stuk slapper en dat moet ik niet hebben. Helaas is het biologische materiaal wel duurder, daarom bereken ik dit wel door in de prijzen van ons aanbod. Niet alles wordt gemaakt van biologische suikerriet, de milkshake bekers worden van een soort biologisch afbreekbaar plastic gemaakt. Dit is doorzichtig en lijkt daarom op plastic, maar dat is het gelukkig niet. Het verteert een stuk sneller dan gewoon plastic. Ik heb deze plasticloze materialen allemaal kunnen inslaan bij de horeca groothandel. Ze gaan namelijk gewoon mee met de tijd, het is alleen wat duurder.

De Neus, ambachtelijk lekker
Wat de echte naam van mijn snackbar is? Dit is eigenlijk ‘De Neus’, maar op Facebook kun je ons ook vinden onder de naam ‘Nose 4 food’. Het is inderdaad wat verwarrend. Een tijdje geleden ben ik overgestapt naar de naam ‘Nose 4 food’, maar helaas pakte dit anders uit dan gehoopt. De verandering van naam via sociale media raakte mensen niet echt. Mijn klanten bleven de snackbar ‘De Neus’ noemen. Als ik dit eerder had geweten had ik het niet veranderd.

Karikatuur tekening als Logo. Foto: Hans Geurts

Ik zit inmiddels al 32 jaar op dezelfde plek in Zeist. Ik nam destijds een café met een kleine snackbar over op de Noordweg 1 in Zeist. Helaas had het pand toen een slechte naam. Er kwamen bij de vorige eigenaar minder plezierige mensen over de vloer. Mijn bedrijf werd toen ook wel ‘pietje’ genoemd. De wijk kon je toen ook wel als achterstandswijk beschouwen.

Toen ik eenmaal mijn toenmalige vrouw had ontmoet, ben ik naar Parijs geweest. Hier heb ik een karikatuur tekening van mijn gezicht laten maken. Dit werd toen mijn logo. Waarom De Neus? Dit komt dus door mijn neus. Je kunt mijn neus ook wel vergelijken met een karikatuur neus, maar dan in het echt.

Een aantal jaar later is de wijk opgeknapt, de flats zijn gesloopt en het is een rustige wijk geworden. Zo kun je de snackbar van vandaag herkennen.

“Even wennen”
Langzamerhand zijn we als bedrijf alles aan het vervangen naar plasticloos materiaal. De eerste reacties zijn positief, ze vinden het een goed voornemen. Voor ons is dit een ander verhaal. Het materiaal buigt moeilijk en is daardoor lastig in te pakken. We moeten er echt even aan wennen en er mee leren werken. Naast het aanbod in vegetarische snacks is dit ook een geslaagd voornemen”, aldus Geurts.