Facebook, Netflix, Tinder en voor velen af en toe een vunzig filmpje. Zo kennen veel mensen het internet. Maar het internet kent jou ook. Wat weet het internet van jou en wat kunnen ze met jouw gegevens?

Sinds dit jaar werk ik voor TMI, TMI geeft workshops door het hele land en leert middelbare scholieren wat het internet doet met jouw gegevens. Veel leerlingen en coaches (meestal studenten journalistiek die helpen met de workshops) hebben geen idee hoe het eigenlijk zit en wat verschillende ‘Tech giants’ met jou gegevens doen.

Algoritmen

Laten we beginnen met algoritmen. Dit zijn kleine programma’s die weten wat jij leuk vindt. Bijna elke groot techgigant maakt hier gebruik van. Ook bijvoorbeeld jouw YouTube homepage of je Facebook feed. Hier zijn allemaal filmpjes en berichten te zien gebaseerd op jouw gegevens. Door met algoritmen te werken stemmen ze af wat jij ziet zodat de kans groter wordt dat jij klikt. Bij iedereen is dit verschillend. Kijk maar eens om je heen, degene naast je heeft een andere Facebook feed dan jij. Dit weten sommige mensen misschien, maar wist je ook dat Google berichten afstemt op jouw gegevens. Daardoor krijg je bij dezelfde zoekterm andere resultaten dan iemand anders.

Verslaving

Veel mensen hebben ook een verslaving aan hun telefoon. Ook hier hebben techgiganten een rol in gespeeld. Netflix gaat bij het einde van een aflevering bijvoorbeeld automatisch door na een volgende aflevering van de serie die je kijkt. hierdoor blijven veel mensen kijken tot diep in de nacht. YouTube en Facebook hebben dit overgenomen en hebben nu dat ook gedaan. Na elke video die je op dat platform bekijkt moet je dus actief klikken om ervoor te zorgen dat de volgende video niet afspeelt. Dit is voor mij ook heel lastig en daardoor kan ik wel uren vastzitten in een stroom van video’s die afgestemd zijn op mijn kijkgedrag.

Een bekende social media app voor de jeugd is Snapchat. Dit is een app waarmee je bepaalt naar wie je foto’s stuurt en als iemand jouw foto bewaart krijg je daar een melding van. Om mensen deze ‘gratis’ app te blijven gebruiken hebben ze ‘streaks’ bedacht. Door elke dag een snap te sturen gaat je vlammetje omhoog en als je eenmaal vergeet een foto te sturen is het vlammetje weg. Dit zorgt ervoor dat mensen elke dag weer de app gebruiken.

Gratis?

Maar waarom zijn deze app gratis? Sites zoals Facebook en Snapchat zijn miljarden waard, maar je betaalt geen cent voor het gebruiken ervan. Je betaalt misschien niet met geld, maar je betaalt wel met je gegevens. Al deze sites weten wat jij leuk vindt, wat jij hebt gegoogeld en nog veel meer persoonlijke details. Deze gegevens verkopen ze weer door aan bedrijven zodat die reclame kunnen maken die op jou gericht zijn. Heb je laatste tijd naar een paar Adidas schoenen gezocht, Dan krijg je reclame van kledingmerken zodat jij bij hun een stuk kleding koopt.

 

Iets op het internet is dus bijna nooit gratis. Persoonsgegevens worden steeds waardevoller en privacy steeds schaarster. Dus pas op met het gevaarlijke internet, voordat je weet heb je weer twee paar schoenen gehaald.