De spoorwegovergang in de Den Dolder is volgens ProRail een van de gevaarlijkste in Nederland. Geen enkele spoorovergang is per definitie veilig. Wat je ook doet, mensen maken zelf de keuze om nog even snel voor een sluitende spoorboom over te steken. Sinds 2002 zijn ProRail en de gemeente al in gesprek om tot een oplossing te komen om nog meer toekomstige slachtoffers te voorkomen. Resultaat is dat de spoorwegovergang in Den Dolder sluit voor gemotoriseerd verkeer en dat terwijl de meningen nog steeds ver uit elkaar liggen.

ProRail gaat serieus om met de veiligheid van zijn spoorwegovergangen. Zo is een jaar geleden de spoorwegovergang voor de voertuigen in Baarn geel geschilderd. De ProRail woordvoerder Jaap Eikelboom zei tegenover de NOS: ‘Mensen lieten weten dat ze echt gingen nadenken bij het oversteken. Geel is de kleur van gevaar. Tegelijk leidt het ook weer niet te veel af’. Ook zijn er op de overgangen met meerdere sporen naast elkaar plannen ontwikkeld om vluchtplaatsen te maken, waar mensen in het uiterste noodgeval naar toe kunnen vluchten om in veiligheid te komen. Ik ben verontwaardigd over dat dit nu niet in Den Dolder wordt geprobeerd, voordat de gemeente met de vernietigende conclusie komt dat het beste is om de overgang voorgoed te sluiten.

Verder vraag ik me af of sluiten voor ‘gemotoriseerd verkeer’ wel de oplossing brengt waar de gemeente naar opzoek is. Fietsers en voetgangers hebben nog steeds de mogelijkheid om een lastminute-oversteekpoging te ondernemen. Rho adviseurs (Een van de adviesbureaus die de gemeente heeft ingeschakeld) stelt dat het niet zeker is dat de veiligheid van de overgang door afsluiting voor gemotoriseerd verkeer zal toenemen, omdat het vooral fietsers en voetgangers zijn die nog even onder de spoorbomen doorduiken.

Het sluiten is slecht voor de Dolderse economie, creëert een splitsing midden in het dorp en ook de bereikbaarheid van het centrum wordt door het sluiten van de overgang aangetast, omdat het winkelcentrum direct achter de spoorwegovergang ligt. Mensen die aan de ‘verkeerde’ kant van het spoor wonen zullen voortaan dus kilometers moeten omrijden om hun wekelijkse boodschappen te doen. Door dit besluit is deze kant van Den Dolder een onaantrekkelijke woonplek geworden. Ik betwijfel dan ook of de gemeente beseft dat deze huizen in waarde zullen gaan dalen.

Wethouder Sander Janssen zegt in een interview met het AD: ‘We moeten in deze lastige afweging een keuze maken die, alles afwegende, uiteindelijk in het belang is van Den Dolder. Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid gaan zo hand in hand.’ De wethouder vergeet hier echter een nogal belangrijke term: ‘financiële gezondheid’ van Den Dolder. De winkels in het centrum bieden een regiofunctie, door het mooie winkelcentrum, voor inwoners van omliggende dorpen zoals: Bosch en Duin, Bilthoven, Soest en Huis ter Heide. Uit onderzoek van Rho adviseurs blijkt dat enkel de inwoners van Bilthoven jaarlijks 4,6 miljoen euro in het laadje brengen bij winkeliers in Den Dolder. Als deze weg zorgt voor een goede bereikbaarheid van de goudmijn van Den Dolder kijk ik er raar van op dat die weg nu wordt geblokkeerd.

Niet alleen de consumenten, maar ook de leveranciers zullen niet blij zijn. Het omrijden is op zijn zachts gezegd niet leuk, maar het centrum bereiken wordt überhaupt een uitdaging. Zij moeten zich dan een weg zien te banen door woonwijken. Niet alleen de vrachtwagens, maar ook de ov-bus en het normale verkeer, dat nu moet omrijden, zal deze weg nu moeten nemen. Creëren we op deze manier straks misschien de gevaarlijkste woonwijk van Nederland? Maar daar is natuurlijk een oplossing voor. Dan sluiten we die wijk namelijk toch gewoon af voor gemotoriseerd verkeer!